Word of Mouth marketing

Després d’assistir a la setmana passada a les conferències “El canvi del model publicitari” i “Word of mouth marketing” que van tenir lloc al festival de publicitat Drac Novell, podem afirmar que la publicitat tradicional està arribant a la seva data de caducitat, com a mínim tal i com la concebem avui en dia. Els principals causants d’aquesta situació són l’extrema fragmentació de les audiències que, combinada amb la saturació publicitària en els mitjans i els elevats costos de difusió dels continguts, fan que sigui necessari establir un nou model publicitari.

Segons els experts, el nou model passa per involucrar al consumidor potencial en la comunicació. En aquest sentit, han aparegut noves tècniques de màrqueting que busquen augmentar el record i fomentar experiències que els anuncis convencionals no poden aconseguir crear. Un clar exemple d’aquestes és el Word of Mouth marketing, una eina que es caracteritza perquè l’emissor del missatge és el propi consumidor. Així doncs, el secret de l’èxit resta en la credibilitat que es desprèn de la comunicació entre individus ja que el receptor percep que el comunicador parla honestament i sense interessos ulteriors.

Segons l’estudi “Trust in Advertising – a global Nielsen consumer report“, el Word of Mouth és l’eina de vendes més poderosa que existeix avui en dia, doncs un 78% dels consumidors afirma que creu en les recomanacions fetes per altres consumidors mentre que només un 35% confia en les promocions convencionals. A més, cal destacar que tot i que les noves tecnologies estan tenint un paper fonamental en la globalització de la societat, encara hi ha moltíssimes decisions que es basen en actituds culturals. Aquesta tendència, a més, tendeix a accentuar-se en els mercats madurs on la gent pot prescindir del rol informatiu de la publicitat perquè ja té massa coneixements sobre el producte.

El creixement d’aquesta variant del màrqueting va fer que l’any 2005 naixés una plataforma pionera en el mercat europeu, l’anomenada trnd (“The real network dialogue“), que oferia la possibilitat d’utilitzar el Word of Mouth en el màrqueting mix i, al mateix temps, estimular les converses privades de consumidor a consumidor (C2C) a través de la seva pròpia xarxa de líders d’opinió actius (multiplicadors). Segons l’empresa, el WOM potencia les campanyes dutes a terme en els mitjans convencionals gràcies a la dosi de credibilitat que els hi aporta.

Finalment, és important recalcar que aquest tipus de màrqueting no funciona a l’atzar, sinó que és planificable i mesurable a través de diverses eines que permeten calcular el ROI (Retorn Sobre la Inversió) com ara: la repercussió de les converses C2C, l’indicador NPS (Net Promoter Score), l’anàlisi de vendes, la presència en els mitjans socials o el SEO (Search Engine Optimitzation).

En definitiva, tenint en compte el panorama comunicatiu en el qual ens trobem, és fonamental desenvolupar noves formes de comunicar-nos per a poder contactar amb el nostre target de manera efectiva i adequada.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s