En què invertim el nostre temps?

Un estudi fet per TNS a principis d’aquest any 2009 anomenat “Digital World, Digital Life“, va constatar que cada vegada dediquem més a Internet i ja ens hi passem fins a un 30% del nostre temps lliure (independentment del temps d’oci del que disposem, la proporció és sempre la mateixa). Però què hi fem exactament a la xarxa? Aquest temps que hi invertim, a quines activitats li restem? Ens dirigim cap a una societat virtual?

Segons el 45% de la població espanyola, Internet és una font d’informació; pel 43%, una eina de correu per a enviar i rebre missatges; pel 38%, quelcom imprescindible per a la seva feina o estudis, pel 10%, un canal compra-venda i, finalment, pel 30% un lloc d’esbarjo on divertir-se. Però, aquestes dades en quins serveis es concreten, què és el que més utilitzem actualment quan naveguem per Internet? La resposta és força previsible: els buscadors, els diaris digitals i els foros, però sempre per darrere de les xarxes socials. En una notícia publicada a  l’Interactive Advertising Bureau, es remarca la importància que aquestes han assolit en poc temps, especialment entre els joves. Avui en dia, sis de cada deu usuaris espanyols de xarxes socials ja s’hi connecten diàriament mentre que fins el 84% hi accedeixen, com a mínim, una vegada a la setmana.

Malgrat tot, i basant-me de nou en l’estudi de TNS, l’ús d’Internet no va en detriment de cap altra activitat. El motiu principal d’aquesta paradoxa no és, evidentment, que el temps es multipliqui, sinó que en fem un ús més eficient. La xarxa ens permet comprar, comparar, informar-nos, pagar o comunicar-nos invertint molt menys temps del que necessitaríem si haguéssim de fer qualsevol d’aquestes tasques en el món físic.

Per exemple, suposant que ens volguéssim comprar una bicicleta, hauríem d’anar a diferents botigues (que, en la majoria dels casos, no es troben porta per porta) per a mirar quin és el model que ens agrada o ens convé. Una vegada haguéssim recorregut totes les botigues de bicicletes de la nostra zona, hauríem de decidir a quina tornem per tal que la compra ens surti el més rentable possible (preu, serveis, tracte…). Finalment, un cop adquirida, encara ens quedaria el dubte de si la compra era encertada o no, doncs ens hauriem basat únicament en les opinions dels venedors per a prendre la decisió final. Per contra, si féssim la mateixa compra per internet, sense moure’ns de casa podríem: comprar models, preus, opinions de diferents experts i experiències d’usuaris i, a més, efectuar la compra.

Però, tota aquesta digitalització, ens està convertint en éssers menys sociables? La resposta que es desprèn de l’estudi “Digital world, digital life”és clara: NO! Internet és una forma de conèixer a gent que, de fet, enriqueix la nostra vida real. Les dades diuen que dos terços dels usuaris han fet servir la xarxa com a mecanisme per a conèixer gent que, posteriorment, han conegut en persona i més de la meitat han parlat amb algú per telèfon havent iniciat el contacte amb aquesta persona de forma virtual. Així doncs, les conclusions de TNS són que no estem convertint-nos en éssers aïllats, sinó que mantenim i, fins i tot, ampliem els nostres contactes ja que un 25% afirma que, gràcies a la xarxa, no només interactua més sovint amb els seus amics sinó que, fins i tot, fa nous amics més sovint.

Personalment, m’han sorprès força els resultats d’aquest estudi ja que, d’una banda, m’extranya que Internet no substitueixi (ni que sigui en un petit grau) a cap altra activitat i, de l’altra, que els contactes fets a través de la xarxa enriqueixin la nostra vida real. No ho sé…potser sí que sóc una mica escèptica, però conec ben pocs casos (per no dir que directament cap) de grans amistats que s’hagin forjat a través d’Internet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s